onsdag 27. juni 2012

Pai med sopp og cheddar

Jeg elsker pai og jeg elsker sopp og jeg elsker cheddar.


Soppai med cheddar er derfor et godt valg. Pai har vært en av mine spesialiteter siden jeg sluttet å spise kjøtt da jeg var 14. Da var det noe jeg rasket sammen til enhver anledning. Bursdag? Pai. Tirsdag? Pai. Da jeg flyttet hjemmefra ble det veldig mye hverdager med pai (men også gorgonzolarisotto og fløtesauser), og vekten økte gradvis. De velkjente samboerkiloene snek seg på. Vi koste oss så mye, hele tiden. Og det ble mye pai. Så for å komme tilbake til meg selv, måtte det bli litt mindre paispising. Nå lager jeg pai i helgene, og gjerne når jeg skal ha med meg noe til spelisefest. Den er lett å ta med, lett å like, lett å dele.

Denne paien har den rike umamismaken fra sopp og cheddar, mens vårløken bryter opp med litt etterlengtet friskhet, og eggestanden binder det hele sammen. Når du lager paideigen så pass på å ikke overarbeide den. Den skal så vidt komme sammen, før du klumper den til en ball med hendene og lar den hvile i kjøleskapet. Da blir den flakende og knasende og god. Soppen bør stekes i omganger så den blir stekt, ikke kokt.

Du kan selvsagt bruke hvilken sopp du vil og hvilken ost du vil. Her er det brukt champignon og som nevnt cheddar. Min eneste anbefaling er at osten bør være smaksrik og litt skarp. Med jarlsberg eller norvegia blir nok paien ganske tam.


Pai med sopp og cheddar 

til 3-4 personer som hovedrett, eller til 8 på koldtbord (liten form)

Paibunn:

125 g kaldt smør
175 g mel
2 ss iskaldt vann

Fyll:

1 ss nøytral olje
500 g sopp
3 vårløk
friske urter (basilikum eller persille)
3 egg
1 dl h-melk eller fløte
100 g cheddar
salt og pepper

Lag bunnen først. Kjør mel og smør i en food processor til blandingen minner om havregryn. Tilsett vannet og pulsér til paideigen så vidt kommer sammen. Klem sammen til en ball, dekk med plastfolie og la den hvile i minst 30 minutter.

Hvis du ikke har food processor smuler du smør og mel forsiktig med fingrene til riktig konsistens er nådd, så tilsetter du vannet og rører raskt med en sleiv. For å være sikker på et bra resultat kan du sette smøret og melet i en bolle i fryseren i 10 minutter før du setter i gang, for å hindre at smøret smelter for raskt mellom fingrene.

Klem deigen ut i formen, prikk med en gaffel og forstek på 200 grader i 10 til 15 minutter til deigen er lyst gylden, og ikke lenger "rå". Ikke skru av ovnen!

Til fyllet:
Stek soppen i oljen i en stor, glovarm stekepanne i omganger (jeg hadde 3 omganger) til den er brun og smaksrik. Smak på en soppbit og se om du er fornøyd. Husk å ikke salte ennå! Legg den ferdig stekte soppen i en skål. Skjær vårløken i biter - ca 4 cm lange, men ikke mål med linjal! Kast de ytterste, grønne greiene. Visp egg og melk med salt og pepper. Riv osten.

Når paiskallet kommer ut av ovnen legger du soppen jevnt i bunnen. Bruk gjerne en skje for å fordele den. Ikke ta med soppkraften som ligger i bunnen av skålen, da blir bunnen vassen. Legg så vårløken jevnt oppå soppen. Dryss over med urter. Hell over eggestanden, og dryss med ost. Stek på 200 grader i 25-30 minutter, eller til eggestanden er fast, og osten er gylden.


Server med en frisk, grønn salat med en enkel dressing av olivenolje og eddik. Eller som del av et koldtbord.

Ingen kommentarer: