mandag 16. april 2012

Konfektgulrotkake



Gulrotkake er en av mine favorittkaker. Dessverre syns jeg ofte at vanlige gulrotkakeoppskrifter inneholder for lite gulrot. Jeg vil at midten av kaken skal være oransje, og at gulroten skal smelte sammen med kakedeigen i en herlig konfektaktig konsitens. Det er kanskje fordi gulrotkaken jeg vokste opp med, som mamma alltid laget (for øvrig også til påske) var slik. Denne oppskriften er fra mammas håndskrevne oppskriftsbok der hun har samlet oppskrifter hun har fått fra andre, funnet på, eller modifisert. Akkurat gulrotkakeoppskriften er det jeg som har ført inn i tenårene en gang, og jeg skrev Aila ved siden av, noe som nok betyr at mamma fikk denne oppskriften fra sin finske venninne Aila. Hvis du ikke liker tunge gulrotkaker er denne ikke for deg. Hvis du som meg elsker masse gulrot er den midt i blinken. Jeg har forresten fått kommentarer på at den smaker som fra konditori.

Denne kaken blir veldig stor, så jeg anbefaler å steke den i en liten langpanne eller en springform med 26 cm i diameter. Steketiden som er oppgitt gjelder for springform. Eksperimenter med din egen ovn, sjekk kaken etter 30 minutter.

Konfektgulrotkake


4 egg
4 dl sukker
500 g  revet gulrot
2 dl mel (140 g)
2 ts natron
2 ts bakepulver
2 ts kanel
150 g smeltet smør
1 dl rosiner og valnøtter (ca 50 g av hver)

1) Sett ovnen på 180 grader og smør en stor springform. Visp egg og sukker hvitt.
2) Vend inn de revne gulrøttene med en slikkepott.
3) Tilsett de tørre ingrediensene samtidig og vend forsiktig.
4) Tilsett smeltet smør og rosiner og nøtter. Vend forsiktig men raskt til alt er blandet sammen og hell i formen.
5) Stek på 180 grader i 30-40 minutter eller til kaken er gyllen og en kakepinne stukket ned i midten er tørr. Husk at ovnstemperaturer og steketider varierer. Min kake var ferdig etter 40 min.

Glasur:

200 g romtemperert kremost
100 helt mykt, romtemperert smør
200 g melis

Visp mykt smør og myk kremost til de er helt blandet. Rør inn melis og visp til alt er helt kremete og blandet. Vent til kaken er helt kald med å legge på glasuren.

Kaken har godt av å stå kaldt over natten (da uten glasur), så det er bare å lage den en dag eller to i forveien. Den ferdig glaserte kaken har også godt av en tur i kjøleskapet i en time eller to.



6 kommentarer:

Feroz sa...

Åh! Denne har jeg vært så heldig å smake. Den fortjener å berømmes, for det er den deiligste gulrotkaken jeg har smakt!

Eva sa...

Tuuusen takk for denne fantastisk hyggelige kommentaren :)

Tuva sa...

Hmmm... Nam! Lurer på om melet kan byttes ut med glutefritt mel og om man kan droppe valnøttene..? Blir sikkert ikke like god, men tuvavennlig da :)

Forresten, på tide vi møtes igjen!

Klem t

Victoria sa...

Denne kaken både så og hørtes veldig god ut! Gulrotkake er så godt! Så denne skal jeg prøve neste gang jeg skal lage :-)

Eva sa...

Du kan sikkert prøve, Tuva! Og valnøttene er valgfrie :) Jeg bare liker det slik :)

Jacta est alia sa...

Takk for at du deler denne oppskriften! Den ser utrolig god ut!