onsdag 1. februar 2012

Makrell i svindel

Jeg var på Bunnpris i går. Ikke noe stor nyhet, Bunnpris ligger i kvartalet der jeg bor, og det er ganske lettvint å stikke ned dit hvis man skal ha en liten lunsj, eller av ymse grunner ikke orker å gå helt ned til Rema som ligger 500 meter lenger ned i dumpa (= oppoverbakke med handleposene).

Uansett skulle ikke dette handle om Bunnpris og Rema, men hva jeg fant der. I dag er det 1. februar og tusenvis av nye produkter kommer i hyllene på dagligvarebutikkene. Dessverre er de fleste av disse produktene ferdigmat (Tacopizza) eller halvfabrikata (ferdigstekt tacokjøttdeig i frysedisken, anyone? Hva er det forresten med nordmenn og taco? Denne diskusjonen får vi ta en annen gang).

Bilde: Produsenten
Jeg pleier stort sett ikke å kjøpe hverken ferdigprodukter eller halvfabrikata så jeg nyter sjelden av gledene ved nye produkter. Men i går så jeg en ny makrell i tomat-boks i påleggshyllen. Som student er jeg storkonsument av dette produktet, og har til en hver tid en pakke knekkebrød og en boks makrell i tomat liggende i skapet på Blindern. De små boksene er perfekte for en person, og det er forholdsvis billig. Jeg er derimot ikke spesielt glad i den grovhakkede varianten, fordi Stabburet da kan blande inn mye mer av den billige tomatsausen heller enn å ha ren (og dyrere) fiskefilet. Det som sjokkerte meg på Bunnpris i går er at de nå har lansert grovhakket filet på stor boks, og den koster 21,90 eller noe lignende. Den "rene" fileten koster 14,90. Og jeg syns det er en skam at de kan ta seg så godt betalt for et produkt de tjener mer på. Jeg syns det er helt fullstendig uholdbart! Skal man betale mer for at Stabburet har grovhakket fileten slik at de kan spe på med maltodekstrin og billig tomatsaus og hvitløkspulver og jeg vet ikke hva? Slik fortynning av ekte vare har vært kjent i uminnelige tider, men at det skal være lov i dag, og at de i tillegg skal ta seg grovt betalt for det? Det er et ran. Eller svindel.

Dessverre kommer jeg ikke til å boikotte Stabburet makrell i tomat (originalen) fordi de får meg gjennom studieløpet mitt. Men dette syns jeg er vanskelig å tilgi dem. Ærlig talt.

Kan ellers linke til et lignende problem, der man betaler i dyre dommer for "krydder" på fisken: Joachim Lund

Les også Den hemmelige kokken av Mats-Eric Nilsson

1 kommentar:

F sa...

Bra rant! =)