søndag 16. oktober 2011

Kantarellpai med chevre

Moren til kjæresten min lagde en himmelsk kantarellpai med chevre til oss for omtrent et år siden. Hun fant oppskriften på nettet, men jeg har ikke klart å finne den igjen så jeg fant på min egen. Her er den.

Kantarellpai med chevre

Paibunn:
185 g (3 dl) mel
125 g smør
2 ss iskaldt vann

Fyll:
300 g kantareller
1 ss smør og 1 ss olje
150 g lagret chevre i skiver
1 fedd hvitløk
3 egg
1 dl mafløte
salt og nykvernet pepper


Lag paibunnen først. Kjør kaldt smør med mel i en hurtigmigser. Når konsistensen ligner havregryn tilsettes de to ss kaldt vann. Kjør til deigen så vidt samler seg (bare noen sekunder, sannsynligvis). Ikke kjør deigen for lenge. Samle den sammen til en fast klump, dekk med plastfolie og la hvile i kjøleskap i ca 30 min. Sett ovnen på 200 grader.

I mens kan du jo rense kantarellene. Bruk en børste, tørkepapir eller det du selv syns er lettest å forholde deg til. Det er ikke godt med knasende skogbunn i paien. Stek kantarellene på høy varme i smør og olje, sammen med det hele hvitløksfeddet.

Kjevle paideigen mellom to biter plastfolie hvis du vil unngå kliss. Legg den i formen og prikk med gaffel. Stek i ca 10 minutter eller til den er så vidt gyllen. Bland sammen eggene og fløten med salt og pepper. Hvis du vil ha mer hvitløkssmak kan du rive det stekte hvitløksfeddet i eggestanden. Legg kantarellene pent på paibunnen, hell over eggestand og legg chevreskivene på toppen. Stekes i ca 30 min eller til eggestanden har stivnet, og chevren er gyllen.


Ingen kommentarer: