søndag 23. januar 2011

Banan- og sjokolademuffins

Til deg som er trist og lei og har et par-tre bananer liggende og dø i fruktskålen er dette en god oppskrift. Saftige og tilfredsstillende muffins som holder seg en stund. Jeg tør ikke å påstå noe om helsegevinster, men det er i det minste ikke særlig mye sukker i dem. Og det er jo alltids noe, eller hva?

Oppskriften er inspirert av Nigellas bananmuffins, men den er blitt litt min i prosessen.

Banan- og sjokolademuffins

12 stykker

3 veldig modne (eller overmodne) bananer
125 ml olje
2 egg
225 g mel
100 g lyst brunt sukker (eller bruk vanlig sukker)
25 g kakao
1/2 ts bakepulver
1 ts natron

Sett stekeovnen på 200 grader. Mos bananene og sett dem til side. Mål opp olje i en mugge og visp sammen med eggene og sett til side. Bland sammen alle de tørre ingrediensene. Så tilsetter du olje- og eggblandingen i de tørre ingrediensene, og deretter bananene og bland til det er en jevn røre. Pass på å ikke blande for mye - da kan det hende at muffinsene synker sammen. Ikke spør hvorfor - kjemi var aldri min sterke side.

Legg i muffinsformer, fortrinnsvis i et muffinsstekebrett. Hvis du ikke har et slikt vil jeg anbefale såkalte amerikanske muffinsformer, da disse er litt stivere og holder bedre på røren.

Stek på 200 grader i 15 min eller til de er gjennomstekt og ser omtrent slik ut:


Så er det bare å ta dem ut og la dem avkjøles litt på en rist før man graver seg inn i det myke, mørke indre på muffinsen.

1 kommentar:

Mariel Alexandra sa...

Yammi, det så godt ut. Skal lage sjokoladekjeks selv idag. ;)